فدک اقتصاد

مقدمه

گاهی به تاریخ که می اندیشم جواب سوالات مسایل زمان حال را در می یابم .وقتی در قضیه فدک حضرت فاطمه زهرا س  دقت می کنم می بینم که دومین اقدام بعد از غصب خلافت , غصب باغ فدک از حضرت فاطمه زهرا س بود . از خود می پرسم , چرا چنین اقدامی با این سرعت شدید انجام شد؟ . چرا به فاصله چند روز از رحلت پیامبر ص  فدک باید غصب شود ؟ . کنکاش که میکنم می بینم در طول تاریخ چنین بوده است . هر زور مداری برای تسلط بر انسانها  اولین کار بعد از تسلط نظامی سعی در تسلط اقتصادی داشته است . زیرا تسلط اقتصادی تضمین کننده تسلط نظامی است . حتی اگر ملتی بتواند خود را از تسلط نظامی دشمن  برهاند به علت تسلط اقتصادی دشمن بر او دوباره مجبور به تسلیم خواهد شد . و این یکی از رازهای غصب فدک است.
چند سالی است که دچار بحران اقتصادی هستیم . تولید واشتغال مشکل لاینحل دولت های کنونی و قبلی است . هیچکدام راهی برای برون رفت از این مشکل نیافته اند . با کمی دقت میتوان علت را دریافت . و اما علت ; . همگی آنها در یک خصوصیت مشترکند و آن اینکه همگی اصرار بر حل مشکل از طریق نظریه های اقتصادی موجود(اعم از نظریه های غربی وشرقی ) را دارند . سوالی که مطرح است این است : آیا این نظریه ها توانسته  ملتهای غرب ویا شرق را به زندگی سعادتمندی برساند ؟ آیا آنها را از اسارت و بردگی کمپانیهای بزرگ نجات داده وبه ساحل امن رسانده است ؟ ویا روز به روز در قید وبند بیشتری اسیر شده اند ؟ . پس چه تضمینی وجود دارد تا با اجرای چنین نظریاتی(نظریات اقتصادی غربی وشرقی )بتوانیم به خوشبختی و فلاح برسیم ؟

نقطه شروع

در گفتار قبلی نا کار آیی نظریات اقتصادی کنونی (غربی و شرقی ) مطرح شد و اینکه متاسفانه دولتها وخواص اصرار بر اجرای آنها دارند . از طرفی از آنجا که عوام مردم نیز از خواص تبعیت می کنند مردم سالهاست منتظرند تا گشایشی در امور اقتصادی ببینند . آنان نیز انتظار دارند تا نظریات اقتصادی غرب و شرق بتواند آنان را نجات داده و در امور معیشتی آنها فرجی حاصل شود . غافل از اینکه این نظریات جز اسارت همه جانبه (فرهنگی – اقتصادی – اجتماعی و…….. )چیزی عاید ملتها نخواهد کرد . این عوامل باعث شده تا به وضع رقت بار کنونی در امور اقتصادی رسیده ایم . پس ناگزیریم برای رسیدن به اقتصاد پویا ونجات بخش به فکر نظریات اقتصادی دیگری که منبعث از سر چشمه ای زلال و پویا و نجات بخش باشد مراجعه کنیم . در گفتار بعدی انشاالله در مورد این منبع زلال و با ثبات عرایضی حضورتان مطرح خواهد شد در گفتارهای پیشین مطلب به اینجا رسید که برای نجات اقتصادی باید دل از نظریات اقتصادی غربی وشرقی کنده وبه دنبال نظریات جدید که پایه ای متقن ومحکم  داشته باشند برویم .متاسفانه علوم تجربی این دو خصوصیت (محکم ومتقن ) را ندارند . بنابراین بهتر است در علوم الهی  که دارای این دو خصوصیت است به دنبال نظریات بی عیب و نقص اقتصادی باشیم .در آیات ,روایات  و احادیث می توان چنین نظریاتی را مشاهده کرد. البته این نظریات قبلا توسط علمای بزرگ تشیع در کتبی مانند مکاسب حوزه های علمیه و کتاب اقتصادنا (کتاب شریف شهید علامه محمد باقر صدر )بیان شده است .اما نتیجه عملی چنین نظریاتی را ما می توانیم در دوره صفویه (علی الخصوص دوره شاه عباس اول ) شاهد باشیم . در این دوره که چند صباحی شاهان صفوی به علمای شیعه (میر داماد ,میر فندرسکی ,شیخ بهایی , علامه مجلسی و . . . )  میدان دادند ما شاهد درخشش اقتصاد اسلامی هستیم ولو به مدت زمان خیلی کوتاه .انشا الله در گفتار بعدی یکی از این روش ها را که می تواند نجات بخش اقتصاد ما از وضعیت کنونی باشد مورد بحث قرار خواهیم داد

نظریه فدک اقتصاد
البته این نظریه قبلا بصورت کاملا گسترده در ایران  اجرا و طرح موفقی بوده است . به طوری که جهانگرد فرانسوی شاردن در دوره صفویه در سفرنامه خود مینویسد : ( ایرانیان هرچه لازم دارند خودشان تولید می کنند ولی لازم است قبل از طرح این نظریه چگونگی چیرگی  اقتصادی غرب بر دنیای کنونی را باز شناسی  کنیم . در گفتار بعد این بازشناسی را مطرح می کنیم.

در این گفتار چگونگی تسلط اقتصادی غرب بر جهان را پی گیری می کنیم .یکی از پایه های اصلی اقتصاد تولید است . و تولید بر پنج ستون استوار است  .اگر کسی بتواند این پنج ستون رامحکم بنا کند میتواند اقتصاد استواری داشته باشد . و این همان چیزی است که اقتصادیون ما از آن غافلند پس به نتیجه نمی رسند . و اما این پنج ستون

۱ -مواد اولیه

 2 – نیروی کار

 3 – ابزار تولید (فن آوری ,تکنولوجی تولید)

 4 – نرم افزار تولید . (علم و دانش تولید)

 5 – سرمایه

 هر گاه این پنج ستون یکجا جمع شد تولید پایدار صورت می گیرد و در صورت ناقص بودن  تولید با شکست مواجه می شود .دنیای استکبار با علم به این موضوع  برای هر کدام از این ستونها برنامه ای دارد که طی آن نه تنها تولید پایدار بلکه تولید به صرفه و ارزان داشته باشد تا هیچکس نتواند با او رقابت کند . در این مجال آنرا بازشناسی می کنیم .

 1 – در مورد مواد اولیه استکبار سعی می کند در هر نقطه از عالم که ماده خامی وجود دارد بحران آفرینی و نا امنی ایجاد کند . تا آنرا رایگان ویا ارزان بدست آورد . مانند خاورمیانه برای تسلط بر منابع نفتی .

 2 – برای تامین نیروی کار ارزان  ویا خیلی ارزان مواد خام را به کشورهایی که تحت سیطره اوست انتقال داده و با بهره کشی از کارگر ارزان دست به فرآوری مواد خام می زند . مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا . و هند و تایوان .

 3 – ابزار تولید را با دقت خیلی زیادی بعد از طراحی و تولید به نقاطی که  کاملا به آن تسلط دارد می فرستد و در صورت خروج آن نقطه از سلطه آن ابزارها را از بین می برد. مثلا دستگاه های نساجی را قبل از انقلاب ایران به این کشور می فرستد . ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها از ارسال مدل های جدید امتناع می ورزد بلکه منتظر مستهلک شدن مدل های قدیمی آن می ماند تا صنعت نساجی ایران از بین برود .

 4 – برای تامین نرم افزار تولید دست به نیرنگی زیرکانه می زند . از طریق سازمان های جهانی که به همین منظور آنها را بوجود آورده مانند یونسکو اقدام به برگزاری المپیادهای علمی می کند . تا از طریق آن بتواند نخبه های علمی جهان را شناسایی و جذب کند .بوسیله همین نخبگان می تواند نقشه بحران برای تامین مواد اولیه طراحی کرده و نیروی کار ارزان را اداره وابزار تولید را طراحی و بسازد .

 5 – سرمایه را با ساختن نهادی به اسم بانک تامین می کند . به سادگی هر چه تمام تر نقدینگی مردم را در نقطه ای به نام بانک جمع آوری و از این سرمایه برای تولید استفاده می کند . و به وسیله بانک جهانی بر تمام بانک های جهان تسلط داشته و سرمایه های آنها را به نفع خود در اختیار می گیرد . بدین ترتیب است که هیچ کس نمی تواند در عرصه اقتصاد با استکبار به ستیزه بر خیزد . مگر با داشتن الگو و برنامه ای محکم و متقن که ما ایرانیان از دیر باز چنین الگویی داریم ولی به آن مراجعه نمی کنیم  . و این بخاطر خود باختگی علما اقتصاد ماست . این علما اگر کمی به تاریخ گذشته خودمان مراجعه کنند  علی الخصوص دوره صفویه نظریه اقتصادی بسیار دقیقی را شاهد خواهند بود که می تواند به سادگی در مقابل هجمه اقتصادی استکبار ایستاده و ضربات سهمگینی به آن بزند .

اسم رمز فدک وتئوری اقتصاد اسلامی در گفتار پیشین  وعده داده شد  الگوی اقتصادی  ایرانی اسلامی که مطابق با فرهنگ ,نیازها ,  آداب و سنن و دیگر خصوصیات ما ایرانیان  ارایه گردد . بنده حقیر نام این الگوی اقتصادی را نظریه اقتصادی فدک گذاشته ام .  و اما توضیح الگوی ایرانی اسلامی نظریه اقتصادی فدک : این روش اقتصادی ابتدا ایرانی بوده سپس علما  اسلامی در طول زمان  به آن غنا بخشیده اند . خلاصه و فشرده این نظریه میشود : ( فرزند در کار و کارگاه و کشتزار ) . که اگر حروف اول سه کلمه اول این جمله را کنار هم بگذاریم میشود فدک . و حالا شرح نظریه اقتصادی فدک : اگر بخواهیم آنرا بر اساس پنج ستون تولید منطبق کنیم  1 – مواد اولیه : میدانیم مواد اولیه هر فرآورده ای اغلب یا در روستاها و یا کنار آنها بدست می آید پس بهتر نیست تولید و فرآوری نیز همانجا صورت بگیرد ؟ به این ترتیب هم قیمت تمام شده پایین می آید و هم به سبب اشتغال پایداری روستاها حفظ می شود . ۲ – نیروی کار :اگر فرآوری و تولید در کارگاه های کوچک در منزل مسکونی روستاییان صورت بگیرد نیروی کار این کارگاه ها را افراد همان منزل تشکیل می دهند پس چون دستمزدی  پرداخت نمی گردد قیمت تمام شده به حد اقل رسیده و همه افراد خانواده در کار مشارکت داشته و فرهنگ کار و فعالیت در خانواده نهادینه می شود .  ازطرفی چون مواد اولیه نیز در همان روستا و یا منزل بدست آمده پس قیمت تمام شده به نازلترین حد خود میرسد . ۳ – ابزار تولید : مشکل ایجاد کارگاه تولیدی در منازل روستایی نبود ابزار ویا دستگاه های گارگاهی است  . بنابر این معمولا در اینگونه موارد بناچار روستاییان به تولید دستی روی می آورند که به صرفه نیست و نمی تواند در بازار با دیگر صنایع رقابت کند . پس نقیصه عدم وجود دستگاه ها وابزارهای کارگاهی باید رفع شود تا تولید در کارگاه های روستایی به صرفه شود . چگونگی این کار بدست جوانان تحصیلکرده فنی مهندسی دانشگاهی است که نرم افزار تولید را تشکیل میدهند . ۴ – نرم افزار تولید :  جوانانی که دانش فنی دارند می توانند با توجه به نیاز هر کارگاه تولیدی روستایی تکنولوژی و ابزار آلات آنرا واکاوی و این ابزارها را به تناسب هر کارگاه کوچک سازی و بهینه سازی کرده و آنرا ساخته  و در اختیار کارگاه های روستایی قرار دهند . مثلا دستگاه های نخ ریسی نیمه خودکار ساده کوچک و ارزان ساخته و در اختیار روستاییان قرار دهند . البته روستاییانی که پیله ابریشم , کنف , پنبه , کتان , و پشم  را کشت ویا تولید می کنند . البته وقتی این دستگاه ها کوچک و نیمه خودکار ساخته شوند خود به خود ارزان خواهند بود و بسیاری از روستاییان میتوانند آنرا خریداری کنند . ۵ – سرمایه : وقتی قصد ایجاد کارخانه ای بزرگ داشته باشید سرمایه ای عظیم لازم است ولی برای ایجاد کارگاه کوچک روستایی آن هم در منزل مسکونی روستایی سرمایه زیادی لازم نیست . بنابر این به این ترتیب کار تولید به سرعت در این نوع کارگاه های کوچک رونق گرفته و ادامه می یابد به شرط آنکه همه این پنج ستون گفته شده همیشه کنار هم باقی بمانند . و سخن آخر: تولید به این روش ابدائ ما ایرانیان از دیرباز بوده و علما اسلامی امثال شیخ بهایی ایرادات آنرا گرفته و آنرا به اوج رسانده اند که ما اوج وشکوفایی آنرا در دوره شاه عباس اول صفوی می بینیم . در این دوره اقتصاد ایران در اوج بوده زیرا تولید بر اساس نظریه اقتصادی فدک صورت می گرفته یعنی هر چیز مصرفی ا ز خوراک گرفته تا پوشاک و صنایع دیگر همگی در کارگاه های کوچک خانگی  توسط افراد خانواده ویا فامیل وهمسایگان و آشنایان  در این کارگاه ها انجام می شده است . روش استاد شاگردی  یادگار این روش است . دستگاه های نساجی چوبی قدیمی یادگار این روش است . اینکه از هر انگشت فلان دختر خانه دار محجوب صد هنر می بارد یادگار این روش است . متاسفانه با ورود اروپاییان در همان دوره صفویه کم کم عاشق مکاتب اقتصادی غرب شدیم و خواستیم راه رفتن کبک را یاد بگیریم . راه رفتن خودمان نیز از یادمان رفت .حال مانده ایم چه کنیم . اقتصادمان از هم پاشیده و به عبارتی منهدم شده است . دانشمندان اقتصادی ما چیزی جز اقتصاد غرب نخوانده ونمی دانند , پس راه نجات را پیدا نمی کنند . و بیچاره مردم ما که چشم به این اقتصادیون و دانشمندان اقتصاد دوخته اند . برادران جوان من راه نجات بازگشت به علم خودمان , روش خودمان , به روز کردن آنها و تلاش فکورانه است  نه تقلید کور کورانه . منتظر نظرات برادرانم از هر روش فکری هستم تا نظرات ,نقدها  , دعواهای آنها علمی بر علم نداشته ام بیافزاید . انشاالله . والسلام.

Related Posts

استادانه انتخاب کنید
رونمایی از دستگاه در نماز جمعه لنگرود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *